معرفی چیلر و انواع آن

معرفی چیلر و انواع آن

چیلر به انگلیسی

چیلر را می توان سیستمی تعریف کرد که با استفاده از سیکل های تبرید تراکمی یا سیکل های تبرید جذبی ، گرما را از مایع استخراج می کند. مایعی که سرد شده باشد می تواند در تجهیزات تهویه مطبوعی مثل هواساز و فن کوئل، نیز به کار برده شود. گرمای استخراج شده از اب، می بایست به محیط دادده شود و یا این که برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی از آن استفاده شود.

گاز مبرد چیلرها در کندانسور با سه روش، خنک کاری می شوند : روش آب خنک ، روش هوا خنک و روش تبخیری.

معرفی چیلر و انواع آن

کاربرد چیلر

چیلرها در دو حوزه به کار برده می شوند: حوزه تهویه مطبوع و حوزه صنعتی

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

در کاربرد تهویه مطبوع چیلر، آب سرد شده در چیلر، به منظور سرد کردن و کاهش رطوبت هوا در واحدهای صنعتی، اداری و تجاری از متوسط گرفته تا بزرگ، به کار برده می شود.

چیلرهای به کار رفته در تهویه مطبوع، به شکل زیر می باشد:

معرفی چیلر و انواع آن

کاربرد چیلر در صنعت

در کاربرد صنعتی چیلر، آب سرد شده، به منظور خنک کاری کنترل شده محصولاتی مثل مکانیزم ها و ماشین آلات کارخانه، به کار برده می شود. به عنوان مثال برای کاربردهای چیلرهای صنعتی می توان به صنایع پلاستیکی، قالب سازی، صنایع شیمیایی، ریخته گری، صنایع غذایی، صنایع دارویی و مواردی از این دست اشاره نمود.

معرفی چیلر و انواع آن

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی به انگلیسی

چیلرهای تراکمی، برمبنای تراکم گاز مبرد، می توانند عمل سرمایش را انجام دهند. در این نوع چیلرها، در مرحله اول، فشار گاز توسط کمپرسور افزایش می یابد و پس از آن ، فشار گاز وارد کندانسور می شود و با از دست دادن حرارت، فشار گاز تبدیل به مایع می شود پس از آن با استفاده از شیر انبساط و کاهش دما و فشار، فشار گاز وارد اواپراتور می شود و گرمای آب در مجاورت با اواپراتور قرار می گیرد. در نتیجه ، می توانیم مشاهده کنیم که در داخل چیلر تراکمی، آب سرد تولید شده است.

چیلر تراکمی از قسمت های مختلفی ساخته شده است که مهم ترین قسمت های آن ها را می توان کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر و تابلو برق دانست.

در شکل زیر می توانید سیکل تبرید تراکمی را به طور خلاصه مشاهده نمایید:

معرفی چیلر و انواع آن

چیلر جذبی

چیلر جذبی به انگلیسی

اساس کار چیلرهای جذبی و تراکمی ، بسیار شبیه به هم است. تنها تفاوت آن این است که از روش دیگری برای افزایش فشار گاز خروجی از اواپراتور استفاده می شود و هدف آن، انتقال فشار گاز خروجی ، به کندانسور است.در چیلر جذبی، بخار آب پس از اواپراتور، با استفاده از مایعی مثل لیتیوم بروماید، جذب می گردد. محلول مایع جذب کننده و آب، توسط پمپ به مولد حرارتی منتقل گردیده و پس از آن، این محلول گرم می شود و بنابراین می توان مشاهده نمود که آب محلول در آن بخار شده و وارد کندانسور می گردد. سایر سیکل های عملکردی چیلر جذبی، نظیر سیکل تراکمی قابل انجام است.

در چیلرهای جذبی، تلاش بر این است که از گرمای اتلافی در سایر منابع، به عنوان مولد حرارتی استفاده نماییم و این کار با افزایش بازدهی همراه است.

چیلر جذبی نیز نظیر چیلر تراکمی، از چند قسمت مختلف تشکیل شده است و مهم ترین آنها را می توان جذب کننده، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر و تابلو برق دانست.

در شکل زیر اجزای مختلف چیلر جذبی ، نشان داده می شود.

معرفی چیلر و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

با توجه به حجم زیاد تماس ها حتما به شماره 09370447862 در واتس آپ درخواست خود را ارسال کنید. در سریعترین زمان با شما تماس گرفته می شود.

X