مکانیزم عملکرد چیلر جذبی

مکانیزم عملکرد چیلر جذبی

اصول عملکردی چیلرهای جذبی

چیلر جذبی به انگلیسی

چیلرهای جذبی را می توان به عنوان ماشین هایی در نظر گرفت که در طول یک سیکل دائمی با عنوان سیکل جذبی وتوسط تعدادی منابع گرمایی مثل بخار داغ یا شعله مستقیم گاز، می تواند آب را سرد کند و به واحدهای ساختمانی مثل فن کویل یا هواساز یا همین طور واحدهای صنعتی، جهت خنک کاری ارسال می نماید. چیلرهای جذبی را می توانیم دستگاه های سرایشی در نظر بگیریم که در آن، به جای انرژی الکتریکی و موتور الکتریکی کمپرسور یا چیلرهای تراکمی، از حرارت و ژنراتور برای عملکرد منبع انرژی استفاده می نماید.

در دوره ها یا سیکل های جذبی، از یک ماده جاذبی تحت عنوان سیال ثانویه استفاده می نماییم. ماده جاذبی که برای چیلرهای جذبی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا از جنس لیتیوم بروماید است که موظف جذب گازهای حاصل از تبخیر مبرد ( معمولا آب) در تبخیر کننده هایی است که به سیال اولیه موسوم است.

سیکل های جذبی و سیکل های تبرید تراکمی از لحاظ فرایندهای تبخیر وتقطیر در دو فشار متفاوت، به کار خود ادامه می دهند و بسیار شبیه به هم هستند. تفاوت این دو سیکل را می توان به این صورت در نظر گرفت که در سیکل جذبی برای تولید اختلاف فشار از یک ژنراتوری که با حرارت کار می کند، استفاده می شود. ولی در سیکل های تراکمی، اختلاف فشار توسط کمپرسور، ایجاد می گردد. هر دو سیکل را می توان به گونه ای در نظر گرفت که برای کار کردن احتیاج به انرژی دارند.

در سیکل های لیتیوم  بروماید و آب ، طرز کار به گونه ای است که لیتیوم بروماید به عنوان یک ماده جاذب در نظر گرفته شده و آب به عنوان مبرد کار می کند ولی در سیکل های آمونیاک – آب، آمونیاک ماده مبرد است.

چیلرهای جذبی معمولا در چند نوع ساخته می شود: نوع تک اثره ( تک مرحله ای)، نوع دو اثره و همین طور نوع شعله مستقیم طراحی.

در شکل زیر می توان نوعی از چیلر جذبی را مشاهده نمود.

مکانیزم عملکرد چیلر جذبی

در ادامه به طرز کار چیلر جذبی می پردازیم.

نحوه عملکرد چیلر جذبی

بحث بسیار مفصلی در مورد عملکرد صحیح چیلرهای جذبی و اجزای آن، و چگونگی انتقال حرارت از بخشی به بخش دیگر، مطرح است که ما در این مقاله نمی توانیم به آن بپردازیم. ولی چهار جزئ اصلی در یک چیلر جذبی وجود دارد که این چهار جز در ادامه می آیند.

  • اواپراتور

وظیفه اصلی اپراتور، خنک سازی آبی است که باید برای مصارف سرمایش ساختمانی یا صنعتی با پمپ ارسال گردد.

  • بخش جاذب

بخش جاذب وظیفه ابقا و نگهداری فشار اواپراتور در حالت خلا دارد و این کار بیشتر از طریق جذب بخار مبرد تبخیر شده در اواپراتور انجام می شود.

  • بخش ژنراتور

در چیلرهای جذبی، وظیفه ای که بر عهده ژنراتور است، غلیظ کردن محلول لیتیوم بروماید به حالت غلظت اولیه آن است.

  • بخش کندانسور

در چیلرهای جذبی بخار مبردی وجود دارد که از ژنراتور آزاد می شود و این بخار مبرد در کندانسور به مایع تبدیل می گردد.

ما در شکل زیر می توانیم یک ساختاری شماتیک از چیلر جذبی را ببینیم که به صورت کلی و ساده، ژنراتوری با موتور دیزل را نشان می دهد که حرارت اتلافی موتور در آن، با استفاده از یک مبدل گرمایی به چیلر داده می شود و در طی یک مسیر نسبتا پیچیده، آب در اواپراتور سرد می شود. این آب بسیار سرد است و با پمپ به فن کوئل های درون ساختمان، پمپاژ می گردد و در فن کوئل ها نیز عمل سرمایش هوا، انجام می شود. حال پرسشی که مطرح می شود این است که وظیفه برج خنک کننده در چیلرهای جذبی چیست. وظیفه برج خنک کننده این است که گرمای اضافی از سیکل را استخراج نماید.

مکانیزم عملکرد چیلر جذبی

با یوسرویس آنلاین محصولات خود را بفروشید.

www.userviceonline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + ده =

با توجه به حجم زیاد تماس ها حتما به شماره 09370447862 در واتس آپ درخواست خود را ارسال کنید. در سریعترین زمان با شما تماس گرفته می شود.

X