کندانسور و انواع آن

کندانسور و انواع آن

کندانسور و انواع آن

کندانسور

کندانسور به انگلیسی

کندانسور یا معادل فارسی آن یعنی چگالنده، وظیفه تبدیل حالت ماده مبرد از حالت گاز به حالت مایع را در سیکل های تبرید بر عهده دارند. گاز گرم و پرفشار در بخش خروجی، از کمپرسور به لوله های کندانسور وارد می شوند و باعث می شود که گرمای خود را از دست دهند و در نهایت تبدیل به فاز مایع می شود.

کندانسور و انواع آن

هم کندانسور و هم اواپراتور، هر دو از جمله مبدل های حرارتی بسیار پر کاربرد، محسوب می شوند و در کنار کمپرسور، می توانند سه عضو اساسی یک سیستم تهویه مطبوع به شمار آیند. طراحی و انتخاب این سه عنصر اساسی ، تاثیر فوق العاده ای روی راندمان سیستم دارد.

نحوه تبادل گرمای کندانسور با محیط و خنک سازی آن، عاملی است که وابسته به این عامل می توان کندانسور را به سه دسته تقسیم بندی نمود.

یک کندانسور هوا خنک و یا هوایی چیلر و سردخانه

کندانسور هوا خنک به انگلیسی

این نوع طراحی، یکی از انواع بسیار مهم طراحی برای کندانسور به شمار می آید. در این نوع کندانسور، هوا از بین کویل ها و یا لوله های کندانسور رد شده و از طریق این تبادل هوا، گرما از سمت ماده مبرد به محیط، انتقال داده می شود. کندانسورهای هوایی به دو دسته خنک شوندگی با استفاده از جریان طبیعی هوا و خنک شوندگی با استفاده از جریان اجباری هوا، تقسیم می شود.

کندانسور و انواع آن

کندانسورهای هوا خنک با جریان طبیعی

در این نوع از کندانسورها، جریان طبیعی هوا روی کویل ها قرار گرفته و باعث خنک سازی کندانسور می شود. همان طور که می دانیم معمولا سرعت جریان هوا بسیار پایین است و تبادل گرما ، چندان بالا نیست. بنابراین می توان گفت که این نوع کندانسورها بازدهی فوق العاده ای ندارند. به همین دلیل می توان اذعان داشت که معمولا کندانسورهای هوا خنک با جریان طبیعی، هوا را با مساحت های سطح زیاد می سازند تا بتوانند به درستی گرما را از کندانسور دفع نمایند. کندانسورهایی که در یخچال ها و در فریزرهای خانگی به کار می روند نیز از همین دسته هستند.

کندانسورهای هوا خنک با جریان اجباری

کندانسورهای هوا خنک با جریان اجباری، با استفاده از یک دمنده یا فن کار می کنند و هوا را بر روی سطح کندانسور جریان می دهند. این گونه سیستم های تهویه خانگی، معمولا از کندانسورهای هوا خنک با جریان اجباری استفاده می کنند. در این گونه کندانسورها، جریان هوا از بین پره هایی آلومینیومی حرکت می می کنند. ماده مبرد نیز از درون لوله هایی با جنس مس، عبور می نمایند و به این ترتیب انتقال حرارت  انجام می شود.

کندانسورهای آب خنک ( یا کندانسور آبی) چیلر و سردخانه

کندانسور آب خنک به انگلیسی

در کندانسورهای آب خنک، سیالی وجود دارد که وظیفه انتقال حرارت از ماده مبرد به بیرون را بر عهده دارد و آن سیال، چیزی جز آب نیست. وابسته به نوع طراحی، کندانسور آب خنک را نیز می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود.

کندانسور و انواع آن

کندانسورهای آب خنک دو لوله ای( کندانسور های دبل پایپ)

این نوع کندانسور، ساده ترین نوع کندانسور آب خنک به شمار می آید. در کندانسورهای دو لوله ای یا دبل پایپ ، مکانیزم کاری به صورتی است که آب سرد از داخل لوله داخلی عبور نموده و ماده مبرد نیز از درون لوله بیرونی که واقع در بخش کناری این لوله داخلی است، عبور می نماید و تبادل گرما نیز به همین شیوه انجام می شود. در ضمن می توان در نظر گرفت که به دلیل این که لوله خارجی با بیرون نیز در تماس است، بخشی از گرما از طریق جریان هوای بیرن لوله می تواند از ماده مبرد خارج شود. این نوع مبدل های حرارتی معمولا بازدهی چندان بالایی ندارند و می توان آن ها را در مقیاس های بسیار کوچک به کار برد.

کندانسورهای آب خنک پوسته و کویل (shell and coil)

این نوع کندانسورهای آبی، به گونه ای کار می کنند که جریان آب از درون تعدادی کویل رد شوند و این امر ممکن است که در کویل هایی انجام شود که پره هایی نیز داشته باشند و باعث می شود که انتقال حرارت به بهترین نحو انجام شود. ماده مبرد نیز به همین شکل از درون پوسته رد می شود. البته ممکن است در ظرفیت های پایین، جای ماده مبرد و آب تغییر نماید و ماده مبرد از درون کویل ها عبور کرده و آب از داخل پوسته رد می شود.

کندانسور از نوع پوسته و لوله ( کندانسورهای shell and tube)

رایج ترین نوع کندانسورها که در سیستم های مختلف تبرید با ظرفیت های کم تا زیاد به کار برده می شوند، کندانسورهای آبی پوسته و لوله یا shell and tube است. در این گونه کندانسورها، ماده مبرد از درون پوسته رد می شود و آب از داخل لوله ها در طی چندین مرحله رد می شود. ماده مبرد مایع نیز به گونه ای عمل می کنند که از بخش پایینی کندانسور خارج می شوند.

در این گونه کندانسورها، شاهد تماس ماده مبرد با محیط بیرون هستیم و می توانیم ببینیم که مقداری از گرما به محیط اطراف انتقال داده می شود. در شرایط عادی، کندانسور لوله و پوسته ، به صورت افقی طراحی می گردد. نوع عمودی کندانسور، دارای پوسته ولوله است که به طور معمول، از ماده مبرد آمونیاک برای آن استفاده می شود و برای پاک سازی لوله ها از بالا می توان در شرایط کار کردن سیستم نیز اقدام نمود.

کندانسورهای تبخیری به کار رفته در چیلر و سردخانه

در این گونه کندانسورهای تبخیری، هم از آب و هم از هوا، به منظور دریافت گرما از ماده مبرد، بهره گرفته می شود. در واقع می توان این گونه در نظر داشت که کندانسورهای تبخیری ویژگی های برج های خنک کننده و یک کندانسور آبی را با یکدیگر کاملا ترکیب می نماید.

در این نوع کندانسورها، آب از قسمت بالایی روی یک سری از لوله هایی که ماده مبرد از داخل آن ها عبور می کند، اسپری می شود و هوا هم از قسمت پایین به سمت بالا در حال حرکت است. به این ترتیب یک لایه آب نازک از روی لوله های کندانسور حرکت می کند و در این بخش ، خنک سازی تبخیری انجام می شود. در این گونه کندانسورها، وظیفه هوای عبوری این است که نرخ تبخیر به بهتری نحو افزایش یابد.

ضریب انتقال حرارت برای کندانسورهای تبخیری، بسیار بالا است. در ضمن اگر از این کندانسور استفاده کنیم، می توانیم به دماهای پایین هم در سیکل تبرید دست یابیم.

به طور معمول، کندانسورهای تبخیری در سیستم هایی به کار می رود که با ابعاد متوسط تا بزرگ، به کار برده می شود. این گونه کندانسورها به نسبت نمونه آبی، بسیار ارزان قیمت بوده و کندانسور آبی نیز نیازمند یک برج خنک کننده جدا است.

با ما محصولات خود را به فروش برسانید.

www.userviceonline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

با توجه به حجم زیاد تماس ها حتما به شماره 09370447862 در واتس آپ درخواست خود را ارسال کنید. در سریعترین زمان با شما تماس گرفته می شود.

X