کولر گازی

gas cooler uservice online

کولر گازی

کولر گازی به انگلیسی

کولرهای گازی از جمله دستگاه های تهویه هستند که با کمک سیکل های تبریدی تراکمی، می توانند حرارت و گرما را از فضای درون اتاق بگیرند و آن را در خارج از اتاق، دفع نمایند. تعدادی از دستگاه های کولرگازی، این امکان را دارند که این سیکل یا چرخه تبرید را معکوس کنند و کولر که در اصل یک وسیله خنک کننده است تبدیل به یک پمپ حرارتی شود و در فصل تابستان از این دستگاه، به عنوان کولرهای گازی و در فصل زمستان، از آن به عنوان وسیله گرمایشی استفاده کنیم.

هر کدام از دستگاه های کولر گازی از چهار عنصر اصلی تشکیل می شود: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و یا لوله موبین.

در کولرهای گازی از گازهای مخصوص تبرید، که در اصطلاح به آنها مبرد گفته می شود، استفاده می شود. تعدادی از مبردهای پرکاربرد، شامل R-22 یا R-134a و یا R-404 می شوند. گازهای مبرد در برخی موارد، به شدت برای لایه اوزن در زمین، ضرر دارند و بنابراین محققان در تلاش هستند تا راهکارهایی را بیابند که این گازهای مبرد را با گازهایی جایگزین شوند که آسیب کمتری به محیط زیست و لایه اوزون می زنند.

مخترع کولرهای گازی آقای ویلیس کریر است که در سال 1902 این اختراع چشمگیر را به ثبت رساند.

تعدادی از کولرهای گازی، واحدی به نام اینورتر دارند. اینورتر درایورها، از جمله تجهیزاتی به شمار می روند که امکان تغییر و تنظیم فرکانس برق ورودی را داشته و این امکان را به موتورهای الکتریکی می دهند و در نتیجه آن می توان به تنظیم دور و سرعت نیز اشاره نمود.

در صورتی که سرعت و دور موتورهای الکتریکی به درستی تغییر کند، می توانیم ظرفیت کمپرسور را مبتنی بر نیاز و شرایط کاربر تغییر داد. نکته دیگر این که به زمانی که بار حرارتی در حداکثر مقدار خود قرار ندارد، می توانیم دور موتور را کاهش دهیم و به این ترتیب نهایت صرفه جویی را در مصرف انرژی به عمل آوریم.

کولرهای گازی انواع متفاوتی دارند که در مقالات آینده به صورت دقیق تر به هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. از جمله کولرهای گازی می توان به کولر گازی یک تکه ای یا پنجره ای، کولر گازی دو تکه ای یا اسپلیت، کولر گازی های پرتابل یا قابل حمل، کولرگازی ایستاده، کولر گازی سقفی یا کاستی، کولرگازی داکت یا کانال و کولر گازی چند شعبه ای اشاره نمود.

کولرهای گازی منطبق با چرخه های تبرید تراکمی به کار خود ادامه می دهند. در این گونه چرخه ها، گرما از منبع سرما گرفته می شود و در داخل منبع گرم، دفع می گردد. قانون دوم ترمودینامیک، در اصل کار سرماسازی کولرهای گازی مطرح است و برای انجام تبرید یا سرماسازی می بایست یک کار فیزیکی انجام گیرد.

در درون یونیت خارجی دستگاه که به آن کندانسینگ یونیت گفته می شود، یک کمپرسور گاز، یک کنداسنور و یک فن خنک کننده موجود است که تمامی این بخش ها، عملکردی مشابه یخچال یا فریزر دارند.

کمپرسورها ، دستگاه هایی هستند که با گاز کم فشار دمای پایین را از داخل اواپراتور می شکند و آن را متراکم می نمایند. در زمان متراکم شدن گاز، دما و فشار نیز افزایش می یابد. این نوع گاز، به منظور کاهش دما به داخل کندانسور ارسال می شوند. در صورتی که گاز داغ از داخل کویل های کندانسور عبور کنند، هوای محیط نیز به سرعت از لوله ها و توسط فن عبور داده می شود و این گاز پر فشار، به مایعی پرفشار و نسبتا داغ تبدیل می گردد. با عبور این مایع با فشار هرچه بیشتر از داخل لوله مویی، فشار و دما کاملا افت می کند و تبدیل به یک مایع کم فشار با دمای بسیار پایین می شود. این مایع کم فشار از داخل کویل های اواپراتور رد می شود و چون نقطه جوشش پایین است به سرعت گرمای محیط را به سمت خود جذب می نماید و به گازی کم فشار تبدیل می شود. این گاز کم فشار برای ادامه، مجدد به داخل کمپرسور بازگردانده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 11 =

با توجه به حجم زیاد تماس ها حتما به شماره 09370447862 در واتس آپ درخواست خود را ارسال کنید. در سریعترین زمان با شما تماس گرفته می شود.

X