مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی

مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی

مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی

در دنیای امروز، مهم ترین تجهیزات برودتی ساختمان های بزرگ را می توان دستگاه چیلر دانست که از جمله عوامل بسیار مهم و موثر برای بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان به شمار می روند.

چیلر تراکمی بر مبنای سرد سازی آب و پمپاژ کردن آب سرد شده در درون واحد های مربوطه، کار می کنند. اواپراتور را می توان سیستم مبدل حرارتی دانست که دمای آب یا هوا را کاهش می دهد و همین چرخه باعث می شود که واحدهای مورد نظر یعنی ساختمان و همین طور ماشین آلات صنعتی خنک شوند.

بنابراین در چیلر تراکمی می بایست سیال مبرد وارد لوله ها ( یا همان تبخیر کننده ها) شوند و گرما از هوای اتاق به سیال مبرد انتقال داده شده و سیالی که گرما را گرفته است، تبخیر شود و بنابراین درجه حرارت اتاق کاهش خواهد یافت.

چیلرها به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهینه ترین دستگاه های تهویه مطبوع شناخته شده و از همین حیث، سطح بهینگی فوق العاده ای در عملکرد دارند و کارفرماها و طراحان نیز  در زمینه طراحی چیلر، بسیار فعال هستند.

طرز کار چیلر به این صورت است که با کمترین میزان مصرف انرژی با حداکثر سطح بازدهی، کار می کند.

اصول کاری چیلر تراکمی بر پایه سرد سازی آب و پمپاز آن به داخل واحدهای مسکونی یا ماشین آلات صنعتی، بوده و به همین ترتیب عمل سرمایش هوا در ساختمان و یا عمل جذب حرارت اضافی سیالات و ماشین آلات صنعتی نیز انجام می شود.

چیلر تراکمی به این صورت کار می کند که آب را در داخل یک مبدل حرارتی موسوم به اواپراتور قرارد اده و آن را تا دمای زیر صفر درجه یا بالاتر از صفر درجه سانتی گراد و با توجه به نیاز هر واحد ساختمانی، تقسیم بنتدی می کند.

در صنعت تاسیسات، چیلرهای تراکمی به دو گروه تقسیم می شوند : چیلرهای تراکمی هوا خنک و چیلرهای تراکمی آب خنک.

به طور معمول از چیلرهای تراکمی هوا خنک، در محیط های سر باز استفاده می شود. محیط هایی مثل پشت بام و یا حیاط . و چیلرهای تراکمی آب خنک نیز در موتورخانه ها قابل نصب می باشند.

چیلرهای تراکمی، به این نام خوانده می شوند چون گاز مبرد در این نوع چیلرها در سیکل های کاری دائما در جریان است و می بایست به شیوه خاطی، حرارت را به هوای اتمسفر انتقال دهد تا بتواند از حالت گازی به حالت سیال یا مایع، تغییر فاز دهد. در نوع آب خنک مبرد، چیلرهای تراکمی به یک مبدل حرارتی با نام کندانسور پوسته و یا لوله و یا همان Shell and tube وارد می شود. کندانسور shell and tube از یک طرف مبرد و از طرف دیگر آب وارد می شوند و آب می تواند حرارت اضافی را از مبرد بگیرد و پس ازآن آب گرم شده با پمپ در داخل برج خنک کننده پمپاژ شده و برج قادر است در اثر تبادل حرارت با هوای اتمسفر خنک شود و پس از آن، دوباره وارد کندانسور shell and tube  شود.

مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی

در شرایط کلی، چیلر به عنوان دستگاهی تعریف می شود که حرارت را از مایع مبرد ( معمولا آب) جذب کرده و تراکم بخار را از بین می برد.

انواع متفاوتی از چیلرها در مکان های خاص وجود دارد و به عنوان یک وسیله سرمایشی و گرمایشی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

چیلرها بر مبنای عوامل متفاوت دسته بندی می شوند.

چیلرها را می توان بر مبنای چرخه تبرید و یا بر مبنای شکل خنک سازی ماده مبرد و یا بر مبنای ظرفیت تناژ دستگاه، تقسیم بندی نمود.

چیلرهای متفاوتی برای مکان های مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال ، مینی چیلرها را می توان در ساختمان های کوچک اداری، ساختمان های مسکونی و همین طور ساختمان های اداری به کار بود ولی چیلرها، در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ می بایست تعبیه گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

با توجه به حجم زیاد تماس ها حتما به شماره 09370447862 در واتس آپ درخواست خود را ارسال کنید. در سریعترین زمان با شما تماس گرفته می شود.

X